De weg bewandelen waarop we de deelnemers meenemen

Op 22 september start een grootschalig en intens opleidingstraject met duo’s uit 36 basis- en 44 secundaire scholen. Universiteit Antwerpen (CVA en CNO), CEGO & Stad Antwerpen bundelen hun krachten om met financiering van de Vlaamse Overheid in die scholen een leergemeenschap te ontwikkelen als motor voor leergroei van elke leerling. Zes experten, zeven coaches, 2 projectassistenten zorgen voor acht inspiratiedagen, vijf leergemeenschapsessies, 5 individuele coachingmomenten en voor/tijdens/na-metingen.

Wat een project

Ten eerste de systemische aanpak: weg en weer gaan tussen grote groep, leergemeenschap, duo’s en individuen uit de scholen en zo het idee van leiderschap als een dynamisch samenspel van vele leiders verder bewerkstelligen. Op die manier ook de hiërarchische grenzen slechten: coördinerend directeur, algemeen directeur, adjunct-directeur, leerlingbegeleider, graadcoördinator. Het zijn functietitels. In het project zijn het bondgenoten voor een gedeeld doel.

Ten tweede de transfer van het leren maximaliseren vanuit doorgedreven didactische principes. Onder meer door telkens opnieuw de why in herinnering brengen, de hogere aspiratie, de big picture. Door elk opleidingsmoment te scripten: wat willen we bereiken, welke kennis is daarvoor nodig, hoe zorgen we voor reflectie en interactie, hoe zorgen we dat elk moment ingrijpt op het vorige en het volgende, hoe vermijden we cognitieve overload en zorgen we tezelfdertijd voor nieuwe, verankerde kennis? Op die manier wil het project de gevreesde Ebbinghauscurve van het exponentieel vergeten verslaan. Die stelt dat we na 24 uur 80 % van de lessen vergeten zijn. Dat was de conclusie in pre-internet tijden.

Ten derde ambieert het project samenhorigheidsgevoel. Wanneer heb je iets geleerd? Als je op een andere manier omgaat met dezelfde situatie. Een nieuw actie-reactie patroon is ontstaan. Dat vraagt letterlijk aanpassingen in de hersenen. Aanpassing die moeite kost, mentaal-emotionele energie, afdalen in de leerkuil (1) en er niet als konijnen overspringen. Dit soort leren gebeurt sociaal en in een veilige omgeving. Tijdens de opleidingsdagen en a fortiori tijdens de momenten met leergemeenschappen zorgen we met humor en creativiteit en tezelfdertijd duidelijke spelregels, opdrachten voor oprechtheid en menselijkheid in het leerpoces.

De weg bewandelen waarop we de deelnemers meenemen

Het traject brengt sterke ego’s samen. Discussie na discussie geraken we verder en krijgen we de complexiteit en de aspiratie van het project waargemaakt. Op die manier bewandelen we ook de weg waarop we de 160 schoolleiders meenemen. Samenwerken en leiderschap delen doet pijn aan ego’s. Wat helpt is elkaar graag zien, goed weten waarom we in de arena gestapt zijn en waarom we elkaar nodig hebben. Wat ook helpt is snel in het proces duidelijk maken hoe je zelf soms een saboteur wordt van samenwerking en wat je dan helpt. In mijn geval helpt het als mensen me regelmatig vragen ‘wat denk jij ervan koen?’ Het is een oefening die we op dag 1 al op de agenda zetten.

Wordt vervolgd.

(1) via Ludo Heylen (Cego)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s